YETERLİLİK SINAVI İLE İLGİLİ AÇIKLAMA
Hazırlık sınıfından 9. sınıfa doğrudan geçiş için uygulanacak olan yeterlilik sınavı ile ilgili açıklama haber detayında verilmiştir
YETERLİLİK SINAVI İLE İLGİLİ AÇIKLAMA
MEVZUAT BİLGİSİ SINAV TAKVİMİ VE SINAVIN KAPSAMI
Eğitim-öğretimin başladığı ilk hafta hazırlık muafiyet sınavı olmaktadır. Muafiyet sınavında başarılı olmak için İngilizce ve Türk Dili ve Edebiyatı derslerinden en az 70 almak gerekiyor. Bu sınavda başarılı olduğunuz takdirde 9. Sınıftan başlayarak 4 yıl eğitim hakkı kazanmış olup hazırlıktan muaf olursunuz.
YETERLİK SINAVI/ DAYANAK
MEB Ortaöğretim Kurumlar Yönetmeliği
ü)(Değişik:RG-13/9/2014-29118)Yeterlilik sınavı: Hazırlık sınıfı bulunan ortaöğretim kurumlarında öğrencilerin (Değişik ibare:RG15/11/2022-32014) Hazırlık Sınıfı Türk Dili ve Edebiyatı ve birinci yabancı dil derslerinde yeterliliklerinin belirlenmesi amacıyla yapılan yazılı ve uygulamalı sınavı, ifade eder.
Hazırlık sınıfında yeterlilik sınavı ve 9 uncu sınıfa geçiş
MADDE 60- (1) Hazırlık sınıfında sınıf geçme, birinci yabancı dil dersiyle(Değişik ibare:RG-15/11/2022-32014) Hazırlık Sınıfı Türk Dili ve Edebiyatı dersindeki başarı durumlarına göre tespit edilir. Diğer derslerdeki başarı durumu, öğrencinin ödüllendirilmesinde dikkate alınır. Hazırlık sınıfında alınan puanlar mezuniyet puanının belirlenmesinde dikkate alınmaz.
(2) (Değişik:RG-13/9/2014-29118)Hazırlık sınıfında sınıf geçmeye esas derslerden ders yılı sonunda başarılı olamayan öğrenciler, üçüncü fıkra hükümlerine göre yeterlilik sınavına alınır. Başarısız olanlar bir yıl daha hazırlık sınıfına devam eder. İkinci yılda da hazırlık sınıfında başarısız olan öğrencilerin okulla ilişiği kesilerek hazırlık sınıfı bulunmayan diğer ortaöğretim kurumlarının 9 uncu sınıfına bu Yönetmeliğin nakil ve geçişe ilişkin hükümleri çerçevesinde kayıtları yapılır.
(3) (Değişik:RG-13/9/2014-29118) Hazırlık sınıfında öğrenim görmeden aynı okulun 9 uncu sınıfına doğrudan geçmek isteyen öğrencilerin velileri, yeterlilik sınavından 5 gün önce okul yönetimine yazılı olarak başvurur. Başvurusu alınan öğrenciler, birinci yabancı dil dersiyle (Değişik ibare:RG-15/11/2022-32014) Hazırlık Sınıfı Türk Dili ve Edebiyatı dersinden (Değişik ibare:RG-5/9/2019-30879) ders yılının ilk haftası içinde yeterlilik sınavına alınır. Bu sınavlar, sorumluluk sınavlarıyla ilgili usul ve esaslara göre yapılır. Her iki dersten de en az 70 puan alan öğrenciler başarılı sayılarak 9 uncu sınıfa devam ettirilir. Başarılı olamayan öğrenciler hazırlık sınıfına devam eder.
2024-2025 Hazırlık Sınıfı Yeterlik Sınavı Takvimi
DERSİN ADI |
SINAV TARİHİ SINAV SAATİ |
Hazırlık Sınıfı Türk Dili ve Edebiyatı (YAZILI) |
10 Eylül 2024 (Salı) 10.00 |
İngilizce (YAZILI) |
10 Eylül 2024 (Salı) 14.00 |
Hazırlık Sınıfı Türk Dili ve Edebiyatı (SÖZLÜ) |
11 Eylül 2024 (Çarşamba) 10.00 |
İngilizce (SÖZLÜ) |
12 Eylül 2024 (Perşembe) 10.00 |
Hazırlık Sınıfı Türk Dili ve Edebiyatı Yeterlilik Sınavı Hakkında
Öğrencilerimizin ana dilde okuduğunu anlama, yorum yapabilme, anladığını yazılı dilin sınırları içerisinde doğru, kurallı bir şekilde sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme yetilerini ölçmeyi hedefleyen Türk Dili ve Edebiyatı dersi muafiyet sınavı; yazılı sınav (okuma-anlama), dinleme sınavı ve konuşma sınavı olmak üzere üç aşamalı olarak gerçekleştirilmektedir. Her biri 100 puan üzerinden değerlendirilen sınavlardan yazılı sınav puanının %70’i dinleme sınav puanının %15’i ve konuşma sınav puanının %15’i alınarak birleştirilir ve öğrencinin Türk Dili ve Edebiyatı dersi notu oluşturulur. Aşağıda öğrencilerimizden beklenen okuma /anlama, dinleme, konuşma ve yazma becerileri yenilenen Hazırlık Türk Dili ve Edebiyatı müfredatında 4 tema altında verilmiştir. Temalarda türler ayrı bir başlık altında değil öğrencilerden beklenen becerileri gösterebilecekleri metinler olarak verilmiş böylece metin türlerinin işlevleri ve yazılış amaçları da öğrencilere aktarılmaya çalışılmıştır.
Öğrencilerin Sorumlu Oldukları Konular:
Öğrencilerin sanatsal metin olarak şiir, hikâye, roman; düşünsel metin olarak hatıra, gezi yazısı, deneme ve köşe yazısı(fıkra) türlerinden sorumludur. Bununla beraber okuduğunu anlama ve anlatma becerisi kapsamında: Yazım noktalama, konu, ana fikir, anlatımın nitelikleri, anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yolları sınavda sorulacaktır.
Hazırlık Sınıfı Birinci Yabancı Dil (İngilizce) Yeterlilik Sınavı Hakkında
Okulumuzda yapılan İngilizce yeterlilik sınavının (hazırlık atlama sınavı) uygulaması, yukarıda yazılı yönetmeliğin ilgili maddesine göre yapılmaktadır.
Muafiyet sınavına giren öğrencinin B1 seviyesinde İngilizce yeterliliğine sahip olup olmadığı ölçülmektedir
NOT: Sınav konularını ve kapsamını daha iyi anlamak için hazırlık sınıflarında okutulan İngilizce dersi kitaplarını inceleyebilirsiniz. Ders kitaplarına ogmmateryal sitesinden buradan ulaşabilirsiniz.
ÖNEMLİ NOTLAR:
1- 7 Eylül 2013 tarih ve 28758 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin 60. Maddesinin 3. Fıkrasına istinaden,
Hazırlık Sınıfı Yeterlik Sınavında başarılı sayılabilmek için, İngilizce Yazılı ve Sözlü Sınavlar Ortalamasının en az "70", Türk Dili ve Edebiyatı Yazılı sınav notunun da "70" olması gerekmektedir.
2- Veli; öğrencisinin yeterlik sınavına katılması için Yeterlilik sınavının yapılacağı günden 5(beş) gün öncesine kadar, okulumuza dilekçe ile başvuracaktır.
3- Sınav sonuçları 16 Eylül 2024 Pazartesi günü ilan edilecektir.
4- Hazırlık Sınıfı Yeterlik Sınavı bir kez yapılacaktır ve tekrarı olmayacaktır.
5- Sınav yüz yüze olarak okulumuzda yapılacaktır.
6- Sınavda başarılı olan öğrenciler sınav sonuçlarının açıklandığı gün itibariyle 9.Sınıfa yerleştirilecektir.
İNGİLİZCE YETERLİLİK SINAVINDA ÇIKACAK SORULARIN KONU BAŞLIKLARI
GRAMMAR KONU BAŞLIKLARI
1-Articles
2-Singular&Plurals
3-Imperative
4-The verb be
5-Possessive adjectives and pronouns
6-Obligations
7-simple present
8-Prepositions of time
9-Adverbs of frequency
10-Prepositiouns of place
11-Countable &uncountable nouns
12-Quantifiers
13-present cont.
14.simple past tense
15-Future tense
16-Comparative & superlatives / As..as
17-Adjectives &Adverbs
18-Past cont. (When/While)
19-Modals
20-used to
21-Present perfect tense
22-Relative pronouns
23-Passive voice
24-so / Neither
25-too/enough
26-Conjuctions
27-If clause (Type 1-Type 2)
28-Reported Speech
B-2) SÖZLÜ SINAVDA ÇIKABİLECEK SORULARIN KONU BAŞLIKLARI
- GRAMMAR
- 2. READING COMPREHENSION
ÖĞRENCİLERİN EN AZ B1 DÜZEYİNDEKİ İNGİLİZCE METİN, MAKALE VE YAZILI HER TÜRLÜ DÖKÜMANI DOĞRU BİR ŞEKİLDE OKUYABİLECEK VE ANLAYABİLECEK DÜZEY VEYETERLİLİĞE SAHİP OLMALARI GEREKMEKTEDİR.
- LISTENING COMPREHENSION
ÖĞRENCİLER EN AZ B1 DÜZEYİNDEKİ İNGİLİZCE YAPILAN KONUŞMALARI ANLAYABİLECEK DÜZEYE VE YETERLİLİĞE SAHİP OLMAK DURUMUNDADIR.
- WRITING ABILITY
ÖĞRENCİLER EN AZ B1 DÜZEYİNDE KENDİLERİNE VERİLEN HERHANGİ BİR KONUDA DOĞRU VE ANLAMLI CÜMLELER KULLANARAK BİR METİN OLUŞTURABİLECEK YETERLİLİĞE SAHİP OLMAK DURUMUNDADIRLAR.
- SPEAKING ABILITY
ÖĞRENCİLER EN AZ B1 DÜZEYİNDE KENDİLERİNE VERİLEN GÜNCEL HAYATA DAİR HERHANGİ BİR KONUDA KONUŞABİLME YETİSİNE SAHİP OLMA VE DÜŞÜNDÜKLERİNİİNGİLİZCE OLARAK KARŞISINDAKİNE AKTARABİLME YETİSİNE SAHİP OLMAKDURUMUNDADIRLAR.
B) TÜRKÇE DERSİ YETERLİLİK SINAVINDA ÇIKACAK SORULARIN ÜNİTE BAŞLIKLARI
1- İLETİŞİM, DİL, KÜLTÜR VE EDEBİYAT.
*İletişimin, dilin, kültürün, edebiyatın bireysel gelişimimiz ve toplumsal hayatımız açısından yeri ve önemi .
*Ses olayları
*Öznel ve nesnel anlatım
2- METİN.
*Bir metnin genel özellikleri.
*Manzum ve mensur (düzyazı) anlatım.
*Metinlerin sınıflandırılması
*Manzum, mensur
*Tema, konu)
*Kelime türleri (Basit, birleşik, türemiş)
*Birleşik ve ayrı yazılan kelimeler
*Metinlerin yazılış amaçları, dili ve üslubu
*Öğretici metin, edebi metin
* Metin türleri tablosu
3- ŞİİR . İstiklâl Marşı incelenerek İstiklâl Marşı ‘nın önemi ve özellikleri.
*Söz sanatları (tezat, tevriye, kinaye, mübalağa, teşbih, istiare, teşhis, intak, mecazımürsel)
*Şiir terimleri (Dize, beyit, dörtlük, nazım birimi, ahenk, imge, nazım türü)
*Konusuna göre şiir türleri (Dramatik, lirik, pastoral, satirik, didaktik)
*Mensur şiir nedir?*Gerçek anlam, mecaz anlam, terim
*Sesteş sözcükler, aş anlam, zıt anlam, soyut ve somut anlamlı kelimeler.
*Söz sanatları (Telmih, hüsnitalil, tecahüliarif)
4- HİKAYE (ÖYKÜ)
*Hikayenin bölümleri
*Diyalog tekniği nedir?
*Halk hikayeleri, meddahlar
5- MANZUME
*Manzume nedir?
*Manzum fabl
*Manzum fıkra
*Nitel anlam
6- ÜNİTE:ROMAN
*Roman nedir , özellikleri ?
*Türk ve dünya tarihinde romanın tarihi gelişimi
*İsimler, sıfatlar, zamirler
7- TİYATRO .
*Tiyatro terimleri(Aktör, aktrist, yönetmen/rejisör, sahne, perde, dekor, kostüm, suflör, dramatizasyon, monolog, diyalog, tirat)
*Karagöz oyunu ve özellikleri
*Edatlar (İçin, göre, üzere, beri, doğru)
*Bağlaçlar (Ve, de, ki, ama, çünkü, ya da, fakat, veya, ancak, lakin, oysa, zira, ne…ne, hem…hem)
*Zarflar
*İkilemeler
8- BİYOGRAFİ- OTOBİYOGRAF
*Biyografi, otobiyografi nedir? Farkları nelerdir?
*Büyük harflerin kullanıldıkları yerler
9- HATIRA (ANI)
*Hatıra türü hakkında kısaca bilgi verme
*Portre tarzı hatıraların biyografi türüyle ilişkisi.
*Hatıra yazılarının bireysel ve toplumsal işlev ve önemi
*Fiiler *Fiilimsiler
10- GEZİ YAZISI .
*Gezi yazısı Önemi,özellikleri tarihi gelişimi.
*Yüklemin yerine, türüne, anlamına, yapısına göre cümleler
11- KÖŞE YAZISI
Köşe yazısı Önemi, özellikleri tarihi gelişimi
*Yakınma cümleleri, karşılaştırma, tanım, içerik, öneri, varsayım cümleleri
12- BİLİMSEL MAKALE ÖZELLİKLERİ
13- . DİLEKÇE NASIL YAZILIR?
*Dilekçe ve standart bir dilekçede olması gereken bölümler nelerdir?
14- YAZIM İMLA VE NOKTALAMA İŞARETLERİ
Sınava girecek tüm öğrencilerimize başarılar dileriz...